Motion till Kyrkomötet
Kyrkans energiomställning

Mot 2005:2

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att verka för omställning av kyrkans energi.

Motivering

Oljepriset når nivåer som vi inte har sett förut och vårt beroende av oljan och konsekvenserna av en begränsad tillgång gör sig påmind. Direktverkande el har blivit en dyr energikälla. Det gäller nu att lyfta fram morgondagens energikällor och att verka för personbilar som går på miljövänliga bränslen.

Kyrkan har i alla tider talat om vårt ansvar för skapelsen och hur viktigt det är att vårda vår miljö. Det är nu en viktig uppgift för kyrkan att vara ett gott exempel när det gäller att ta vara på förnyelsebara energikällor. Pastorat och församlingar bör därför få information om och rekommendationer att påbörja "kyrkans energiomställning".

Tyringe den 17 april 2005

Lars-Ivar Ericson